tisdag 24 februari 2009

Dagens:

När jag spatserade i min ensamhet på barndoms stadens gator och torg hörde jag någon yttra sig. Av dialekten att dömma kom denna någon från låt oss säga kopparberg. En plats på jorden som inte begåvats med den finaste klangen eller som intelektuellaste invånanarna.
Denne någon stegade ut från ett av dom populära pizzahaken med två platta lådor innehållande Italienska specialiteter åt sig och sin följeslagare.
Men endast en dricka konstaterade följeslagaren, våran någon kontrade med att han dagen till ära skulle vara nyttig.
Varpå följeslagaren kontrade med:
Pizza utan dricka? Det är ju faan som fylla utan bakfylla!

Meine damen und Herren Willkommen till Bergslagen!, tänkte jag i mitt stilla sinne.
Men just då, i detta ögonblick av deras vardag som jag hade äran att bevittna,
slog det mig att jag måste se till att låta mina framtida avkommor växa upp
i ett något mer kultiverat samhälle än Kopparberg i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar